Saturday, October 20, 2012

bagi yang nak exam...

salam ukhuwah fillah...=)
hari ni godek-godek laptop terjumpa doa ni...doa minta Allah mempermudahkan menghafal pelajaran..sesuai untuk student2 yang banyak menggunakan otak untuk menghafal. kadang-kadang, memang dah hafal,,tapi bila dah ada soalan depan mata tiba-tiba blank @ tak ingat langsung bnda yang dihafal. ada jugak pengalaman macam ni...masa study dulu..lagi la bila amik course bahasa arab ni, menghafal mmg tak boleh dipisah dengan kami,ada tu..ingat ayat berjela-jela tapi tertinggal satu 2 perkataan kat tengah2..jenuh mengingat tak datang2.

erm..mungkin ada satu lagi doa yang asaya nak kongsikan bersama. doa ni saya memang guna sejak saya sekolah..doa yang ayah saya bagi..sebelum tu, citer bab doa ayah bagi ni,,nak kata doa mak ayah mmg mustajab, sampai saya dah beranak pinak ni, memang saya masih gunakan doa yang ayah bagi, doa masa mengandung..even doa ni sebenarnya saya je guna (antara adik beradik yang lain). abang saya sndiri pernah tanya apa yang saya baca @ doa masa mengandungkan anak saya, mgkin dia tgk anak saya berbeza dgn anak buah dia yang lain (tak taula sbb apa..)..rahsianya adalah  doa ayah.

jadi moralnya, pada yang dapat doa apa2 dari mak ayah tu..praktikkanla...ia memang mustajab..walaupun hanya baca al-fatihah tiap kali nak jawab exam..pasti ada hasilnya nanti.
oklah...berbalik pada doa yang ayah saya bagi masa saya sekolah dulu, doa ni kena baca tiap kali ulangkaji (sebelum / selepas) n masa nak jawab soalan exam..insya Allah..Allah akan permudahkan semua n Allah akan bagi kita ingat semua yang kita hafal.doanya adalah:

اللهَم اِسْتَودَعتُكَ ما قَرأتُه ُعند حاجاتي 
maksudnya lebih kurang minta Allah datangkan kembali apa yang kita baca ketika kita perlukan....
oklah..selamat beramal...wallahu a'lam...=)

No comments: